Alla inlägg under december 2009

Av Mukka - 11 december 2009 23:54

När sonen åkt till skolan idag, var det dax för oss att åka till sjukhuset. Idag var det för att göra en habiliterings planering, så gossen slapp vara med.

Det gick bra och vi var klara på lite drygt en timma.


   Sedan i em när vi hämtade sonen så lånade vi med oss hans "lilla" rullstol för att testa om vi kan använda den i jul, när vi ska åka till mormor & farmor. Alva blev så lycklig när hon fick sitta & åka ut i bilen iden.

   Just nu kan man säga att vi har en hjälpmedels park hemma, vi har två rullstolar, två gåstolar, en matsotl & ett ststöd, då har jag inte tagit med toastol mm, jo vi har ju Alvas vagn oxå...

Kan ni förstå att vi önskar något större boende?

Nu är det dax att hopa i lopplådan, imorgon är en ny dag. Då ska maken jobba, och vi (barnen, Margit & jag) ska på julfest på Din Flörlängda Arm.

Sov Gott!

Av Mukka - 9 december 2009 21:37

Dagen började med uppstigning 5.40, när maken cyklat till jobbet kl 6.30 & sonen var på väg m taxin till skolan 8.05, var det bara att kasta in Alva i bilen och köra till Persön. Hon skulle vara där med farmor, eftersom jag skulle vara på ett möte på korttids i Sunderbyn kl 9.00

ca 10.30 var mötet klart och jag åkte då för att hämta min prinsessa, eftersom hon sov när jag kom så han jag få en kopp kaffe & en bulla.

Kl 11.30 var vi hemma, då var det bara att stoppa något i magarna, för att kl 13.15 hämta sonen på skolan & maken på jobbet. Det var dax för sjukhusbesök igen, idag var det handkirurgen som skulle besökas. Vi hade tid kl 14.15 men var där redan 13.45 och vi fick komma in på stört...

Tänka sig, vi var klara med besöket och på väg där ifrån, när vi egentligen skulle ha fått komma in. Detta är nog rekord... och inte stannade vi kvar för att ge sonen hans mat, utan vi skyndade oss till storheden & firade med kaffe & kaka, medan gossen fick sin mat.

I kväll har vi bar tagit det lugnt och myst på, Albin var trött & somnade som vanligt runt 19.30, men Alva hon tyckte inte att hon skulle sova förrän kl 21.00

  

Av Mukka - 8 december 2009 22:34

Idag var det tidig uppstigning för alla. Albin hade tid för provtagning kl 8.00 Sedan var det fri lek fram till kl 10.00 då han hade tid hos ortopeden, för att fixa till ortoserna (dom skaver) & prova ståskalet. Dessutom fick han ÄNTLIGEN sina nya skor, som vi beställt för ett bra tag sedan. Vi var klara strax före kl 11.00, men insåg att vi inte skulle hinna till skolan i tid till lunchen, så då knallade vi tillbaka till haben köket. När båda barnen fått sina magar mättade åkte vi vidare.


När vi (Alva & jag) kom hem lagade jag upp lite mat (med dom nya måtten) åt Albin, så imorgon får han äta lax. Det blir nog en höjdare, för nu var det länge sedan sist (fisk är en favorit).


Nu sitter vi här som två små muppar vid varsin dator, jag och min make. Det är ju oxå ett trevligt sätt att umgås på....   

  

Av Mukka - 7 december 2009 21:46

I fredags fick vi dom nya recepten på Albins mat, så i lördags bytte vi ut morgon målet & idag har vi bytt ut alla "välling" mål (= 3st). I morgon ska jag laga upp lite mat, så vi får byta ut det sista målet oxå.

För ca 2veckor sedan höjde vi ergenyl dosen, och vi tycker faktiskt att gossen har mått bättre efter det. Fast det kanske vi inte ska prata så högt om...


  

I kväll kom Lena på besök, rätt komiskt faktiskt, för när jag stod och lagade middag tänkte jag att det hade varit skönt att komma iväg & prata lite strunt en stund.

Vi är i tapet brachen, har tänkt att tapetsera om i vårt sovrum. Vi har inget hört om huset, men vi tänkte tapetsera hur det än går. Kan ju vara kul med nya tapeter även om vi ska flytta, tror inte att det sänker värdet på lägenheten iaf, och blir det ingen flytt nu så vill vi verkligen ha nya tapeter, vi har stått ut länge nu. Men vad ska man ha för tapeter....???

Alva var fullt koncentrerad när hon fick hjälpa pappa med tummstocken.

Av Mukka - 6 december 2009 21:45

Idag är det 2:a advent, det är + grader ute och snön har börjat tina igen  


Efter vila & lunch idag åkte vi till Sunderby folkhögskola för att titta på julmarknaden där. Det fanns en del att titta på men inget som fick följa med oss hem.

När vi kom hem var Alva & jag ute och åkte pulka en liten stund, medan pappan & Albin fixade lite inne.

Albin var på ett riktigt bus humör (kan nu förstå hur fröknarna menade, på skolan i veckan). Han gav slängpussar för brinnande livet och skrattade gott åt sig själv.

Här är några bild bevis.

  

  

  

Efter att ha fått lite mat i magarna åkte vi till Ronja, för att tända några ljus. Jag har "gjort" en advents stake med batteriljus som vi ställde dit.

Så idag när vi lämnade graven såg det ut så här.

  

Av Mukka - 6 december 2009 08:03

I går på fm var Alva & jag till Hägnan i Gammelstad på julmarknad. Där såg vi en tomte, han kom fram & pratade lite med Alva, hon var lite reserverad men blev inte rädd, hon drog lite på munnen när han gick.

Albin var hemma med Margit, dom hade bla varit ut på en promenad och pappan han var hemma & vårdade sitt huvud.

  

Alva har lärt sig spela munspel, och det är jättekul, så nu är det musik i huset mest hela tiden.

På kvällen kom farmor & farfar hit på middag. Det blev stek m klyftad mandelpotatis, gräddsås, sallad & bröd m vitlökssmör. Till efterrätt hade jag gjort en rabarber & jordgubbspaj.


En tidig kväll blev det sedan för hela fam Mukka, Alva somnade runt kl 19.45 och Albin strax innan. Fast Albin hade lite svårt att sova, för grannen uppe på, hade fest (precis i rummet ovanför honom). Så gossen fick ligga i vår säng tills dom gick iväg runt 22-tiden.

Mor & far somnade före 23.30 och det är lääänge sedan. Skönt!

Av Mukka - 4 december 2009 21:15

När vi skickat sonen till skolan idag åt vi frukost och klädde oss. Sedan åkte jag till skolan för att vara med när sjukgymnasten kom på besök, vi har ju fått byta sjukgymnast igen...   Det gick iaf bara bra, Albin var på ett strålande humör och på skolan sa dom att han varit så hela veckan.... En riktig bus kille!


När vi hämtat Albin från skolan i em, körde vi pappan på förfest, han ska på julfest med jobbet.


Innan barnen somnade (faktiskt i tid båda två ikväll, har haft hjälp av Margit med Albin) han jag få en massa fina bilder på dom två vackraste ungarna jag vet. Titta själva!

   


 


 


    

Idag grattar vi Lena som fyller år, och hälsar henne välkommen till ett år närmare 40   

Av Mukka - 3 december 2009 20:12

   Igår kväll var Alva inte det minsta trött, hon somnade runt 21.00 och vaknade igen 21.30 för att vara vaken till strax före kl 23.00, då vi gav upp & lade henne i vår säng. Då somnade hon och sov gott ända till kl 8.20 i morse.

Vi åt frukost och kl 10.00 var pigan trött igen och somnade, när hon vaknade 11.30 blev det lunch & sen åkte vi till korttids för att hämta hem Albins saker.


   Kl 14.45 knackar det på dörren och där står taxi chauffören med Albin... jag hade glömt att han skulle komma hem tidigare från skolan idag  

Senare kom mormor & Roger på middag, det blev köttfärspaj & kycklingpaj. Båda pajerna fick godkännt.


Ikväll somnade Alva ca 19.40 och Albin strax efter, skönt tyckte vi... men kl 20-00 verkade Alva tycka att hon sovit klart, för nu är hon vaken och vill inte sova  


Så nu ska jag lägga mig på vår säng och se om det fungerar ikväll oxå, sendan tror jag att jag testar att flytta över henne i sin säng. Det är mysigt men så jobbigt att sova med henne för hon snurrar så mycket. Man somnar med henne bredvid sig, när man tittar till henne sen så kan man ha hennes fötter i ansiktet, för att nästa gång ha en liten blöjrumpa i nyllet.


Oj det gick fort, nu sover hon på vår säng. Ska strax göra lyftet....

Sov Gott!

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30 31
<<< December 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards