Alla inlägg under januari 2014

Av Mukka - 20 januari 2014 21:30

Det har varit rätt kylslaget i helgen -30 + - någon grad.
I söndags fick det bli en hemmadag, vi tog det lugnt på morgonen, men sen blev det rulle. Tvättmaskinen fick jobba & allas våra sängkläder åkte ut på vädring, för som någon skrivit på FB, det är iaf en bra kvalsterdödardag.
Sedan bakade barnen & jag gahkku, ja maken åkte oxå på att hjälpa till lite, han fick grädda bröden. Barnen tyckte att det var jättemysigt, men lillebror blev lite less & smet på slutet.
När vi sedan hade ätit en smörgåslunch (var ju tvungna att pröva det vi gjort) pustade vi ut i soffan en stund innan vi pälsade på oss och gick ut. Termometern visade på -30.4 men både barnen och vi tyckte att det var skönt att komma ut i solen, få lite luft i lungorna & rusa av sig det värsta springet i benen.
När vi kom in ville Alva ringa en kompis, men hon kunde inte komma, så då bakade vi semmelbullar. När det var klart ringde kompisen & frågade om Alva fortfarande ville leka. Kul! Kompisen kom hit och dom lekte & hade så kul. När ångan nu ändå var uppe och ugnen nästan varm än, så gjorde vi pizza till middag. Det blev en hel del pizza, och barnen åt som bara den. Fast vi får nog äta det till middag imorgon igen, men jag tror inte att någon klagar ;-)

Alva som vanligtvis älskar att vara på dagis, har de senaste (två) veckorna inte velat vara där. Har gått bra ända tills vi kommer dit & jag är på väg, då trillar stora tysta tårar på hennes kinder. Mammahjärtat blöder och jag får stålsätta mig när jag lämnar henne.
I helgen lyckades jag luska ur henne vad felet är, hon sa att flickorna skrattar åt henne & att dom säger dumma saker. Hörde förra veckan av dagis personalen att dom hade tagit tag i något liknande, i kompisgänget. Alva hade inte varit med, men hon hade fått vara med på samtalet iaf.
Är rätt säker på att Alva inte är helt oskyldig, och vet att hon också kan vara lite småelak. Jag är inte helt blind & bara tror att det är Alva det är synd om, men nu är det ju så att mitt hjärta blöder när hon gråter så. Har pratat med henne mycket & talat om att man måste vara snäll m kompisarna, om man vill att dom ska vara snälla tillbaka. Och att om hon ser/hör någon som är dum med någon åskan hon gå emellan och säga att, så säger man inte, vi är ju kompisar & ska vara snälla med varandra.
-Dom säger ibland att jag har fula kläder, men det har jag ju inte...

Imorse när vi skulle klä oss för att åka till dagis, blev junior plötsligt trött. Han hämtade dockan, tutten & bamsen och lade sig på golvet för att snutta en liten stund. Sedan var han redo igen :-)

Av Mukka - 18 januari 2014 20:59

Idag fick ringde korttids och meddelade att vi får byta vår korttidstid i mars (som vi önskat, fast det såg mörkt ut tidigare), när vi ska på bröllop. Blev så jätteglad, eftersom vi just nu står mellan assistenter (igen) och inte vet vem vi kommer att då. Nu kan jag slappna av, för morfar har lovat att passa dom andra två busarna. Detta innebär att vi kan slappna av och bara njuta & glädjas, utan att behöva fundera & köra hem på kvällen/natten.nu bokar jag hotellrum och så får vi en mini semester på köpet. Tusen tack korttids och morfar!!

Annars så har vi fortfarande inte blivit helt fri från förkylningen, jag känner mig dock mycket bättre, men halsen spökar till & från. Maken hostar & rosslar, men barnen verkar iaf rätt ok.

Alva har en period nu inte velat vara på dagis. Hon längtar dit, men när det är dax att gå in så blir hon "liten" & ängslig och när jag ska gå så börjar hon gråta. Behöver jag säga hur mamma hjärtat mår.? Har försökt prata med henne & fråga vad som är fel & varför hon inte vill vara där, men får inget riktigt svar, bara att hon tycker om mig och vill vara med mig.
Imorse sa hon dock att det var två tre tjejer som skrattat åt henne (varför sa hon inte) & att dom berättade saker före henne?? Sen ville hon inte prata mer... Får väl försöka luska lite mer under morgondagen.

Idag har Albin haft assistent hela dagen (10-20) så han har varit nöjd, vi körde dem först till DFA och sedan åkte vi till mormor & moster Roger och fikade. Sen var vi & köpte lördagsgodis och åkte hem, vi åt lunch & sen åt barnen sitt godis.
På em. körde vi hem grabbarna från DFA, innan vi åkte till farmor & farfar och åt middag. Albin har varit på ett strålande humör idag.
Så sammanfattningsvis har vi haft en toppendag idag.

Av Mukka - 5 januari 2014 20:38

Här härjar en envis förkylning, den har nu hängt med i drygt två veckor, och vi börjar vara något less. Nåja, inte mycket att göra åt, utan bara kämpa på.

Albin har tyckt att det varit ett. Fasligt tråkigt jullov, nästan ingen assistans = mycket tid m familjen. Nu är han iaf på korttids och får lite andra ansikten att titta på. 

Vi har ju gjort en ny ansökan om assistans för Albin i skolan, och skulle träffa försäkringskassan på onsdag den 8/1-14 men eftersom vi inte fått de intyg från sjukhuset, som fk vill ha, så ville dom skjuta på mötet, tills vi inkommit med intygen :-/ Ja ja, bara vänta lite till då....

Men vi har inte bara tråkigheter framför oss :-)

i veckan när jag hämtade in posten, var det ett sådant där roligt kuvert, inte ett med "fönster" Som man vet är en räkning. Nä detta var ett handskrivet kuvert, så jag kunde knappt bärga mig tills jag kom in med att öppna det.

och mycke riktigt, det var ett glädjens brev, vi är bjudna på bröllop, dubbel bröllop dessutom :-) Så underbart kul! 

Så nu håller vi tummarna att vi kan få byta korttidsdagar, så att Albin får vara där då, och sedan är tanken att "låna bort" även dom andra två ;-)

Idag har moster Ellen kommit tillbaka, hon var ju hit en sväng med morfar efter jul. Alva vart så ledsen när moster skulle åka, så moster fick lova att komma tillbaka & stanna någon dag innan hon åker vidare hemåt. men väntan har varit lång, och här i veckan frågade Alva -mamma, när kommer moster Ellen, det har ju gått skitmånga dagar nu ju...? Men nu är hon alltså här, och jag har inte fått prata många ord med henne ;-) Och nu när barnen somnat, ja då är det hockey på tvn (JVM) :-/ 

Eftersom min telefon gått sönder lite, så har jag inte fotat något = inga nya bilder :-(  men jag bjuder istället på en gammal goding, från julen 2010

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards