Alla inlägg under februari 2012

Av Mukka - 29 februari 2012 17:00

I söndags när vi ätit frulle & fått på oss kläder, så åkte vi till Ronja för att skotta & tända ljus.

Sedan var vi till mormor & fick kaffe & festis med nybakad sockerkaka, smask!

Påvägen hem ringer morfar & frågar om vi har kaffe, japp, då var det bara hem och ställa fram kaffe & en smörgås så dom fick något i magen innan dom skulle till baka.

Vid middagsdax kom Fia, Anna & Mathilda med pizzor som vi åt. Och jag blev firad i gen....   

Nu har jag fyllt år i flera veckor, så nu behöver jag inte fylla år på läääänge.

TUSEN TACK familjerna Franklin/Berglund, Franklin/Larsson & Franklin/Fors!

 I måndags började ju sportlovet för skolorna här, så Albin har tillbringat veckan med sin assistent Mattias. Såg ni förresten artikeln om Mattias i Kuriren i lördags?!

  På måndag när jag gick med Alva till dagis var det så vackert ute. Solen sken från en klarblå himmel och det gnistrade som kristaller i både träden & luften. Så vackert att man blev aldeles tagen. 

På fm var vi till ortopedverkstan med Albin för att fixa hans ortoser, vi fick även en tid för att göra ett nytt ståskal på onsdag.

Efter lunch hämtade jag Alva och så åkte vi till Teknikens Hus för lite lek & bus med Mirja & Lena.

På kvällen kom farmor & farfar hit och jag åkte på mamma träff på FUB. Det är alltid lika trevligt att sitta & prata där, och tiden den bara rusar iväg.

   
I tisdags var det 8år sedan Albin döptes, tänk vad tiden går. Glömmer nog aldrig Albins dop präst, han tyckte att det var "hemskt" att Mats inte var/är döpt så han förseslog att vi skulle döpa honom samtidigt som Albin. Men NEEEJ!!! Det var verkligen inget som varken maken eller jag ville.

Albin var och bowlade med Mattias och en hel del andra från Din Förlängda Arm i tisdags.

Maken (som hade ledig dag) & jag (och junior förståss) passade på att uträtta en del ärenden som har legat och väntat. Skönt när det är gjort.

Idag har Albin varti med pappa & Mattias till sjukhuset för att göra nytt ståskal, det hade gått bara bra.

Medan dom var på sjukhuset och Oskar sov, så passade jag själv på att sätta mig ute i solen och bara njuta. Det var så skönt, våren nalkas   

Av Mukka - 24 februari 2012 11:09

I går gjorde jag ett långt inlägg, och precis när jag skulle till att publicera det så plupp försvann det   Något irriterande.


I alla fall så föddes det en liten prinsessa igår, är det någon som missat det.?!  Estelle ska hon visst heta.

Grattis Viktoria & Daniel.

Dessutom fyllde ju världens bästa Fia år igår Hipp Hipp Hurra till dig!


I onsdags ringde skolan och sa att Albin inte var pigg, han var trött & slö (vilket han även hade varit i badet dagen innan), det rann från örat, och han hade kräkts/hostat slem.

Att han var trött förstår jag för han har sovit lite dåligt, det som rann ur örat var salva som jag droppat i örat på morgonen (han har lite exem) och att han upp kräks slem är ju iof bra, för då ligger det inte & blir lunginflammation.

När jag hämtat honom åkte vi till Din Förlängda Arm och där strosade killen på i sin gåstol & när jag lade honom för att vila, så ville han inte sova utan låg bara & filosoferade.

I går torsdag fick han åka till skolan igen och där hade han haft en bra dag, med Mattias på DFA hade han oxå haft en riktigt bra dag.

Idag har vi haft morbror Fredrik här på snabbvisit, han har köpt en "ny" bil som han hämtat.

Och nu ska vi strax åka för att möta upp vår kung på DFA, sen hämta hem prinsessan. Sen blir det middag och ev lite fredagsmys.

Trevlig helg på er alla!

 

Av Mukka - 21 februari 2012 12:48

Vi lever och har det bra, men dagarna bara rusar fram och jag hinner inte riktigt med.

Ena dagen kallt för att nästa dag vara snöstorm och dagen efter det strålande sol från en klarblå himmel.

Jaja det är väl så det ska vara.

    Oskar är tycker inte att det är det roligaste han gör att vara ute, iaf inte om han måste gå själv. Alva däremot älskar att vara ute i alla väder, men ibland är det roligt att sitta inne & se på en film eller titta på genom fönstret när pappa sottar snö.

    Albin tycker oxå att det är skönt att vara ute en stund, däremot blir han ju rätt kall fort eftersom han sitter still mest hela tiden. Men vi har varit ute & åkt bob, vi gick till elljusspåret så att Alva skulle få testa att åka skidor på spår.

Vi har hunnit med årets första korvgrillning på gården, det tyckte både Alva & Albin var skoj. Vi tyckte förståss synd om Albin som inte fick smaka av den goda korven, men snart så... i sommar ska vi smaka både det ena & det andra. Då har han ätit den här Ketogenkosten färdigt, för tid & evighet....   

  Förra veckan på måndagen, så hämtade vi moster Johanna från flyget. Alva hade med sig en egenhändigt tillverkad välkomst present (ett örngott & en disktrasa som hon målat på). Hon gillar oxå att ge bort presenter verkar det som (undra vart hon kan ha fått det ifrån).   

        Både Alva & Oskar är välddigt intresserade av Albins alla hjälpmedel, och i helgen när Mattias tog fram lyften för att ställa Albin i ståskalet så fick Alva oxå ta sig en åktur. Lite läskigt & pirr i magen hade hon nog, men rätt kul oxå.

  Annars är det matstolen och rullstolarna, som brukar vara mest intressanta. Oskar som klättrar & kliver på allt gör inget undantag på dessa saker.

  Alva var så söt här en dag när hon skulle härma mig. Jag åt något som var sååå gott, så jag blundade & njöt, sedan tog hon en smörgås & hon fick då marmelad på den och DÅ, blundade hon och lät som jag hade gjort   

   Lillebror fick en en overol av farmor en gång (se bilden där han sitter i Albins matstol) och Alva har varit lite avundjuk på den, så då kunde ju inte farmor låta bli att köpa en till pigan oxå. Hon var så nöjd & sprang omkring med sin onepice.

     I helgen har Albin varit med "sin" Mattias, dom har bla varit på stan med kompisen sandra (& "hennes" Therese). Sedan har dom även suttit i sängen framför TVn och myst & busat.

Själv var jag ju på min tredje "uppvaktnings tillställning", denna gång med mina fina teckenspråks vänner. En helskön kväll hemma hos Annica, dom bjöd på gott dricka, god mat, trevligt sällskap & många skratt. En helt perfekt kväll, Tusen Tack snälla ni!

Det var en del om vad som händer i vårt liv just nu.

Nu ska jag gå och hämta in lilleman som sover ute, ge honom lite lunch och sedan hämta hem min prinsessa (fast i morse var hon ett litet vilddjur   )


Grattiskramar skickar vi till kusin Casper som fyller 9år idag, Hipp Hipp Hurra, hoppas att du får en bra dag!

Grattiskramar även till kusin Teodor som fyllde 6år den 8februari.

Av Mukka - 5 februari 2012 11:39

  I torsdags var det då dags för den "riktiga" marknaden. Termometern visade på -24grader när vi traskade ner. Barnen klädde vi ordentligt och soppade ner dem i vagnen.

Vi gick runt på marknaden och Alva såg lite av varje som hon ville ha. Det var godis, ballonger & kläder.

Vi hittade & köpte en Hello Kitty t-shirt åt henne & en t-shirt m traktor på åt lillebror.

   När det var dax för att välja ballong, så hade pigan somnat så hårt att det inte gick att få liv i henne. Mamma & pappa fick då välja ballonger åt barnen och jag tror att vi lyckades rätt bra, för när vi kom hem & dom såg ballongerna så var lyckan total. -Jaaa en ROSA till mig ropade Alva.

  På em/kvällen vart det lite film tittande innan sängen ropade på dom små.

Och mamman gick över till grannen för att lite senare gå på folketshus & hemvändarkvällen. Det var lite motigt att ta sig iväg, trött & utan "gå ut kläder", men väl där så var det trevligt.

   Fredag & lördag var det hyfsat kallt ute, så då fick barnen hålla sig inne.

  Själva klädde vi på oss och gick ut i omgångar, morfar & Marita gick ut först och sedan jag & maken.

    Marita försökte läsa för barnen men ´den lilla marodören ville mest förstöra.

         När vi gått färdigt på marknaden, så köpte vi med oss fika hem, vilket var uppskattat av de små...

    Idag söndag visade tempen "bara" -31grader så då klädde vi på barnen så Oskar fick sova ute & Alva fick skotta lite snö.

Tänk att man kan tycka att det känns skönt ute när det är -31grader, inte händer då det ofta.

Av Mukka - 1 februari 2012 22:17

I går efter packande, många samtal & irritaton så tog vi oss tillslut iväg till Jokkmokk (när pappan kom hem från jobbet).

Jag beställde mat åt Albin på apoteket för ca 1½ vecka sedan. Det brukar ta några dagar att få den, men denna gång tog det lite väl lång tid, och den mat vi hade hemma var slut i måndags. Som tur var så hade vi en halv burk på DFA, så den tog vi hem och skolan hade nyligen fått en så dom skulle klara sig.

Efter många om och men så löste det sig någorlunda, genom att svärmor skulle få hämta ut maten (trots att hon inte har någon fullmakt) idag och OM den inte skulle ha kommit, så fanns det en burk på sjukhuset i Umeå som skulle ha skickats med taxi.

Nu kom maten och svärmor hämtade & levererade den till Albin på korttids.

TACK SNÄLLA SVÄRMOR/FARMOR!!!

 

   Idag har vi iaf varit på historisk marknad. Alva & jag åkte släde bakom en ren, det tyckte hon var väldigt roligt.

    Det var inte så mycket att se på marknaden så vi letade upp snö-lekparken. Där fick barnen leka en stund, men Oskar som är skeptisk till allt som sker utomhus stod mest & tittade på när Alva rusade runt. Hon försökte locka & få in lillebror i igloon, och tillslut lyckades hon (men det krävdes att pappan kröp in och lockade).

I morgon börjar (den "riktiga") marknaden, så blir det att gå på hemvändarkvällen på folketshus.


Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards