Alla inlägg under maj 2010

Av Mukka - 30 maj 2010 21:45

I går var vi till Ronjas grav och gjorde fint, tyvärr hade jag glömt både kamera & mobil. Visserligen hade Mats med sin mobil, men han kan inte sända dem vidare av någon anledning, så bild får koma senare.

Idag har Alva och jag först plockat upp några kartonger på toaletten, sedan åkte vi till lägenheten och skurade en sista gång, så nu är den urstädad och klar för överlämning på tisdag.

Sedan handlade vi innan vi åkte hem. Medan Alva tog sig en siesta passade jag på att baka och förbereda middagen.

   I em var det dax att hämta hem prinsen från korttids. Han har haft en bra helg där, med mycket bus och pussande.

   Tänk, barnen hade bett pappan köpa morsdags rosor åt mig, vilka snälla barn jag har.

   När jag hämtade Albin hade han med sig ett rött paket som jag fick order om att vara försiktig med. Och kolla vilken fin pressent som han hade slagit in och gjort till mig, min kära son.

När farmor & farfar kom hade vi pressent utdelning, farmor fyllde ju 60år den 22;a (men då hade dom smitit utomlands) + att det är morsdag idag så det ville vi ju fira. Dessutom hade dom med sig pressenter till oss alla.

   Eftersom det är morsdag idag hade vi som sagt rulltårtsbakelse till efterrätt, och det mumsade Alva snabbt i sig (iaf grädden).

Tillsist vill jag gratta alla underbara mammor på morsdag idag och speciellt då till min mamma Elsie och svärmor Karin!

Av Mukka - 28 maj 2010 23:52

Dagarna bara flyger iväg, man kliver upp på morgonen och plötsligt är det kväll....


I går åkte Albin till korttids efter skolan, och blir där över helgen. Så nu ska vi verkligen försöka få upp lite saker i hans rum, så det inte känns så tomt & öde där för honom. Har pratat med korttids och fått veta att han sovit jättebra i natt och idag har han varit på ett riktigt bus humör efter skolan.


I dag har jag varit till frissan och fixat till både färg & form på håret, kan säga (för er som inte sett mig) att det VERKLIGEN behövdes.

I kväll kom "moster" Roger hit för att vara med Alva medan mor & far åkte på respektive personalfester.

Alva har kört med Roger, först drog hon med honom till lekparken, sen har han fått passa hennes bebisar och det bästa av allt var nog att han kröp in i hennes koja. Där rymdes han när han kröp ihop till en lite boll, Alva tyckte visst att det var väldigt kul, för dit hade hon dragit honom flera gånger under kvällen.

TACK SNÄLLA ROGER FÖR ATT DU PASSAT ALVA IKVÄLL!!! Det har varit riktigt trevligt att få komma ut och träffa personalen utanför jobbet, och sitta ner & äta i lugn & ro.

Av Mukka - 25 maj 2010 22:18

Igår var en trött dag... Alva och jag sov middag i två timmar och sen tog vi en tur till storheden, när det var dax att åka hem slutade pappan så han fick lift hem.

På kvällen när barnen somnat tog vi en bastu och sedan var det tack & god natt hos fam Mukka.


Idag har det varit full rulle igen. Uppstigning kl 6.30 diverse frukostar och sedan åkte sonen till skolan. Vi andra gjorde oss klara och åkte in till stan, pappan skulle vara hos tandläkaren kl 8.45, han har nu påbörjat en upprustning av sina tänder.

Sedan åkte vi till Persön & att hämta släpvagnen för att hämta en frys på Elgiganten. När vi lastat av frysen kom elektriken & fixade ett uttag i tvättstugan där frysen ska stå. Sen passade vi på att köra lite skräp till soptippen, när vi nu ändå hade släpet här.

In till stan för att leta lampor till vårt sovrum & Alvas rum, vi hittade sänglapa & taklampa till vårt sovrum och kom överens om att när jag & Alva åker ner till Ljusdal på student fest (moster Ellen tar studenten) med morfar, så kanske vi kan svänga in på IKEA i Sundsvall, och där hitta någon passande lampa till Alva (eller vad tror du morfar?).

Efter stads besöket åkte vi hem och ringde div telefonsamtal, bla till Försäkringskassan.

Sedan åkte vi till Björkskatan för att hämta hem sonen och kolla till lägenheten.

   När vi kom hem spelade & sjön Albin för oss medan vi fixade middag mm. Han är så duktig vår hjälte!

Ikväll har Roger varit här och hjälpt oss fixa skötbordet på toaletten, TACK snälla Roger för att du hjälper oss!

Av Mukka - 23 maj 2010 21:40

I helgen har jag jobbat, Alva har varit på dagis och far & son har jobbat hemma. På fredag kväll när jag slutat tog vi och bastade en stund innan det var dax för sängen.

I går tog grabbarna färdtjänst in till stan för att möta upp mig på jobbet. När vi hämtat Alva gick vi på stan en stund, och i går var det Albins tur att få sig lite nya kläder.

   När vi varit hem och matat barnen åkte vi till coop för att handla, Alva hittade en åkgräsklippare som hon verkligen ville ha. Men vi sa att hon tack vackert fick vänta till farfar kommer hem från Grekland, då kan hon fråga honom om hon får åka med honom, för han har ju en sådan.

Nu är Alvas rum färdigt och klart, på morgonen när jag visade henne det så blev hon så glad när hon kännde igen sina saker där, och i natt sover hon första natten i sitt nya rum.

Av Mukka - 20 maj 2010 22:45

Efter vissa påtryckningar får jag väl försöka göra ett inlägg, mitt i all röra.


   Nu är vi iaf på plats i huset, och lägenheten är urstädad, TUSEN TACK för hjälpen mamma! Tack även till alla andra som hjälpte oss att flytta, det var guld värt!

   Alva trivs som fisken i vattnet och springer runt, runt. Hon har även insett att man kan gå ut och smiter rätt vad det är iväg till lekparken som är på gaveln av vårt hus. Det tar två sekunder så är hon plötsligt bara borta, har funderingar på om det är tillåtet att sätta löplina på småbarn.

   Bus killen har upptäckt att det är jättekul att slå på öppnaspisen, det är plåt och låter väldans kul.

Sedan i köket är micron i precis rätt höjd för att han ska kunna trycka på alla knappar som piper & plingar.


Igår var vi på sjukhuset med prinsen, det var dax för botox behandling igen. Vilket innebär sövning, och det gick bara fint denna gång oxå. Mats gick med honom när han skulle sövas och när han kom till uppvaket gick jag dit & satt med honom (tyvärr så får bara en förälder sitta med). I tre timmar satt jag där med honom innan jag fick "liv" i honom. När han slog upp sina vackra blå ögon tittar han på mig, ler och säger med sin lenaste röst, mamma, mmmaaama! Gissa om mammas hjärat slog några extra slag.

Sedan tjatade jag så att vi fick åka tillbaka till mottagningen, för jag började känna lite stress över att han låg back så mycket mat & vatten, klockan var ju då trots allt nästan 13.00


Idag har vi varit till barnmorskan och där fick vi för första gången lyssna på hjärt ljuden på "skrutten" som bor i min mage. Allt verkade bara bra (förutom att mitt blodvärde sjunkit en del, så jag får börja äta järntabletter) är nu i vecka 20+3 idag.


Ja, det var väl ungefär vad som händer här hos familjen Mukka i Sunderbyn.  

Av Mukka - 12 maj 2010 22:25

Halloj!

Här pågår packning och flyttning av kartonger och diverse smått & gott.

Kan inte fatta hur mycket det får plats i en fyra, vi har kört rätt många lass med kartonger och ändå tycker jag inte att det märks någon skillnad.


Sonen har flytt till korttids (måndag-fredag) så han är förskonad av den värsta röran här. På fredag har vi tänkt att den stora flytten ska bli av, och det som inte ska till huset kör vi till tippen tex soffa & en garderob.


Annars flyter dagarna på här, Alva fortsätter att hosta. Idag ringde jag hennes doktor och fick utskrivet en nebunett + pulmicort. Kanske kan det hjälpa henne lite.


Nu ska jag ta och hoppa i säng, har varit i farten heladagen & jobbat ikväll, imorgon är det jobb på fm & sedan flytt och senare på em kommer prins Albin hem. Vi längtar efter att se vad han tycker om sitt nya hem.

Sov Gott alla bloggläsare!

Av Mukka - 10 maj 2010 15:49

I går när vi kom fram till Umeå, åkte vi direkt till morbror Fredrik m familj.

Barnen fick lite proviant och sedan gick vi till en stor lekpark som dom har i närheten.

   Alva var lite rädd för rutchkanan till att börja med, men då kom kusin Casper & hjälpte henne lite och sedan var det full fart & hon ville nästan inte sluta.

   Casper är en snäll kusin, han gungande även lite med Albin för att det skulle bli lite mot tyngd, och det gillade förståss Albin, Casper tyckte att det gick lite för långsamt så han passade på att klänga lite undertiden.

   Sedan var det kusin Teodor som passade på att bli gungad samtidigt som Albin. Grabbarna tycktes ha det väldigt mysigt i gungan och iaf Albin såg ut som om han höll på att somna.


När vi sedan kom till hotellet åt vi middag och sedan åkte vi en sväng till små kusinerna. Faster Sara höll på att baka när vi kom så vi fick smaka nybakta choklad muffins, mycket goda.

När vi fickat och pratat en stund så var alla fyra kusinerna väldigt trötta, så då åkte vi tillbaka till hotellet.


Idag har vi träffat ketogenkost teamet (ssk, dietist, doktor & en läkar student), det gick bara bra och vi bestämde att vi ska börja en uttrappning av kosten. Vi börjar lite försiktigt så får vi se hur det går.

Av Mukka - 9 maj 2010 10:14

   I går när vi höll på att packa för att åka till Umeå idag, kom vi på att Alva inte hade någon jacka, så när vi packat bilen full med kartonger åkte vi till storheden och letade. Tillslut hittade vi en jacka som fick duga, och pigan var mallig värre när hon bar på sin påse.

Sen bar det av till huset för att lasta av kartongerna och se hur det gått för snickare & tapetserare. Snickaren är nästan klar, fattas bara en dörr & lite lister. Vårt sovrum är tapetserat klart, men nu är det ju resten kvar.... och vi som vill flytta in till helgen   

Kl 15.30 bar det av till jobbet för mamman, medan övriga familjen fick sköta rulliansen hemma.

   Just nu sitter vi ibilen på väg till umeå, vi ska träffa ketogenkost teamet imorgon.


Glömde visst igår att berätta när vår nya familjemedlem är beräknad att visa sig. Beräknat datum är 3/10 men vi hoppas ju såklart på att det ska bli tidigare. Alva föddes ju i v 36 och det är väl ungefär vad vi hoppas på denna gång oxå.

Presentation

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards